یک داروی فشار خون می تواند از 60 درصد موارد ابتلا به دیابت نوع 1 جلوگیری کند

16 فوریه 2018- محققان اعلام کردند نوعی داروی فشار خون که به طور معمول برای درمان فشار خون بالا تجویز می شود، می تواند از ابتلا به دیابت نوع 1 در 60٪  افراد در معرض خطر، جلوگیری کند.
داروی Methyldopa در حدود بیش از 50 سال است که اغلب برای زنان باردار و کودکان مبتلا به فشار خون بالا تجویز می شود، اما در حال حاضر، اعتقاد بر این است که این دارو می تواند استفاده های دیگری نیز داشته باشد.
محققان می گویند: آنها شواهدی را یافته اند که نشان می دهد این دارو می تواند در جلوگیری از دیابت نوع 1 سودمند باشد، زیرا این دارو می تواند مولکول DQ8 که در 60 درصد افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 وجود دارد را بلاک کند.
پروفسور آرون میشلز، محقق مرکز دیابت کودکان باربارا دیویس و استادیار پزشکی در پردیس پزشکی دانشگاه Anschutz در کلرادو گفت: با استفاده از این دارو می توانیم از ابتلا به دیابت نوع 1 در افراد پر خطر تا 60٪ جلوگیری نماییم، که یک پیشرفت بسیار مهم محسوب می شود.
این گروه از محققان، به مدت 10 سال تاثیر این داروی خوراکی را که به طور معمول بین دو تا سه بار در روز مصرف می شود، بر موش ها و 20 فرد مبتلا به دیابت نوع 1 بررسی کردند.
پروفسور میشلز گفت: ما هم اکنون تقریبا با دقت 100 درصد می توانیم تعیین کنیم که چه کسی احتمال دارد به دیابت نوع 1 مبتلا شود. هدف ما از استفاده از این دارو اینست که ابتلا افراد در معرض خطر دیابت نوع 1 را به تاخیر اندازیم و یا از آن جلوگیری کنیم.
پرفسور Ostrov، دانشیار مرکز NeuroGenetics در دانشکده ی پزشکی دانشگاه فلوریدا گفت: ما امیدواریم که کشف Methyldopa بتواند به بلاک کردن مولکول های دیگر برای جلوگیری از سایر بیماری ها کمک کند، این مطالعه پیامدهای قابل توجهی برای درمان دیابت و سایر بیماری های خود ایمنی دارد و نشان می دهد که همین روش ممکن است برای پیشگیری از بیماری های خود ایمنی نظیر آرتریت روماتوئید، بیماری سلیاک، مولتیپل اسکلروز، لوپوس اريتماتوز سیستمیک، کولیت اولسر و کرون موثر واقع شود. یافته های این مطالعه در مجله ی Clinical Investigation منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2018/feb/blood-pressure-drug-could-prevent-60-per-cent-of-type-1-diabetes-cases,-say-researchers-94241987.html